Land Rover na piasku

Land Rover na piasku

Początki Land Rovera sięgają 1947 roku. Dyrektor techniczny Rovera – Maurice Wilks i jego brat Spencer Wilks pod wpływem fascynacji amerykańskim Jeepem, tworzą pierwszą serię Land Rovera, która debiutuje na targach samochodowych w Amsterdamie w roku 1948. Nadwozie wykonanie w większości ze stopu aluminium i magnezu, jest nie tylko lekkie, ale przede wszystkim odporne na korozję.

Pierwszy silnik o pojemności 1,6l zostaje szybko zastąpiony 2,0l jednostką, a samochód zyskuje nowe wersje nadwozia. W 1958 roku pojawia się seria II. Nowy silnik o pojemności 2,25l, nowocześniejsze nadwozie.  Początkowo są to pojazdy rolnicze w kierownicą po środku, szybko jednak zyskują na popularności, dzięki swoim terenowym możliwościom, wkrótce są eksportowane do ponad 70 krajów świata. W roku 1966 jest już ponad milion egzemplarzy.

Rok 1970 przynosi kolejny przełom. Pojawia się pierwszy luksusowy pojazd marki, Range Rover. Napędzamy silnikiem V8 o pojemności 3,5l może rozpędzić się do 160km/h.

Lata 70’ to ważny czas dla Land Rovera, pod koniec 1978 roku Land Rover staje się oddzielną firmą. Pojawiają się kolejne wersje Land Rovera i Range Rovera. Debiutuje Land Rover 110 i 90, który wkrótce nazywany będzie DEFENDEREM. 

Rok 1989 to debiut modelu Discovery na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Nowy silnik 200Tdi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, nowoczesna bryła, to prawdziwa komfortowa terenówka, która do dziś ma wielu swoich fanów.

W roku 1994 Land Rover zostaje przejęty przez BMW, w tym czasie pojawia się kolejna generacja luksusowego Range Rovera.  Trzy lata później debiutuje najmniejszy Land Rover Freelaner, który doczeka się dwóch generacji, by ostatecznie zniknąć z oferty marki na rzecz swojego następcy Discovery Sporta. Rok 1998 to debiut drugiej generacji Discovery, auta produkowanego do 2004, który doczekał się 5 generacji i zyskał obok Defendera miano kultowego. Słynne rajdy Camel Trophy to właśnie dominacja tych dwóch modeli Land Rovera.

Land Rover przechodzi z rąk do rąk, w roku 2000 BMW sprzedaje go FORDOWI. Rok później pojawia się kolejna generacja Range Rovera a w kolejnych latach nowe generacje: Discovery , RR Sporta i Freelandera. Ford nie trzyma zbyt długo Land Rovera w swoim portfolio i tak w 2007 wystawia go na sprzedaż razem z Jaguarem.  Tym razem JLR zostaje kupiony przez hinduski koncern TATA Motors, który ma go do dziś.  W międzyczasie pojawiają się kolejne wersje wszystkich modeli Land Rovera i Range Rovera. Marka rozwija się nieprzerwanie, wypuszczając na rynek nowe modele i stając w szranki z konkurentami.

Land Rover Defender

Po raz pierwszy zaprezentowany w 1983 roku jako „Ninety” i „One ten” czyli bezpośredni poprzednicy dzisiaj znanych Defenderów jako 110’ i 90’. Liczby te oznaczały po prostu rozstaw osi. Po 1990 roku pojawiła się najdłuższa wersja 130’. Auto produkowane do 2015 praktycznie w niezmienionej postaci. Nawiązujące bezpośrednio do Serii. Produkowane prawie w całości ręcznie w fabryce w Solihull, na ramie z modułową karoserią. Surowe wnętrze, pozbawione wygód. Pozycja za kierownicą przesunięta na drzwi, pedał sprzęgła, który trzeba wcisnąć z taką siłą, że można nabawić się kontuzji i legendarnym ogrzewaniem, które w zimie dmucha z taką wydajnością, że bez puchowej kurtki, czapki uszatki i wełnianych rękawic, nawet nie warto wyjeżdżać spod domu, bo do garażu przeciętny Defender nie zmieści się o jakieś pół metra.

Do roku 1999 Defender jest wyposażony w silniki 200TDi i 300TDi, znane ze swojej niezawodności. Ich następcą jest TD5, którym Defender dzieli się również z modelem Discovery. 

Przełomowy dla Defendera jest rok 2007, kiedy auto zostaje nieco ucywilizowane. Nowa jednostka napędowa 2,4l zwana PUMĄ, nowe wnętrze, nowa kierownica, maska z tzw. garbem, sześciobiegowa skrzynia, fotele, trzeci rząd siedzeń ,gdzie pasażerowie siedzą w kierunku jazdy, ale z 9 miejsc jest już maksymalnie 7. Zmodyfikowana deska rozdzielcza, brak nerek (wlotów w pasie przednim), nowy układ grzewczy – wreszcie jest ciepło – tak po ludzku. 

Kolejny lifting to rok 2012, kolejna jednostka napędowa 2,2l. Nowa paleta kolorów lakieru, tapicerka częściowo skórzana, system audio.

Po 68 latach, 29 stycznia 2016 z taśmy montażowej zjeżdżają ostatnie Defendery. Wyjątkowe serie limitowane - Heritage, Adventure i Autobiography. Każdy inny, wyjątkowy, bogato wyposażony, ale nadal w 100% Defender, ze wszystkimi swoim bolączkami, niepolakierowanymi w kolorze nadwozia nitami zewnętrznymi, przeciekającymi drzwiami, szyberdachami… DNA Land Rovera w czystej postaci.

W roku 2019 oficjalną premierę ma nowy Defender, generacja II, zaprojektowany i zbudowany od nowa, Defender na miarę XXI wieku, którego cena zaczyna się od 320 tys. złotych.  co czyni go luksusowym samochodem terenowym. Nowy Defender to samochód o niezwykłych właściwościach terenowych, ale nie jest tak bezkompromisowy jak jego poprzednik. Doskonale łączy komfort jazdy z jazdą w najtrudniejszym terenie.

Land Rover Discovery

Pierwsza generacja produkowana była w latach 1989-1998. To zupełnie nowy model odkąd pojawił się Land Rover Seria i Range Rover w 1970 roku. Niektórzy nazywali go luksusowym Defenderem. Ta kultowa terenówka zbudowana na ramie, wyposażona w stały napęd 4x4 miała być odpowiedzią na konkurencyjne pojazdy z dalekiego wschodu.  Nadwozie występowało w dwóch wersjach 3 i 5-drzwiowej. W roku 1994 auto przeszło facelifting.

II generacja debiutuje w 1998 roku i po faceliftingu w 2003, gdzie zmianie ulegają m.in. przednie reflektory jest produkowana do 2004 roku. Z pozoru auta te są do siebie bardzo podobne, ale to odrębny model. Ma inny silnik, mosty napędowe, ramę, zawieszenie oraz systemy kontroli trakcji.

Z końcem 2004 roku Land Rover prezentuje Discovery III generacji, to już kompletnie nowe auto, które w niczym nie przypomina swojego poprzednika.  Auto w standardzie posiada system Terrain Response, którym poprzez pokrętło można wybrać rodzaj nawierzchni, a elektronika dostosuje ustawienia napędu i podwozia. Konstrukcja podwozia to tzw. IBF (Integrated Body Frame - rama zintegrowana z nadwoziem).

IV generacja debiutuje w 2009 roku i jest kontynuacją generacji III. To poprzednik po modernizacji. Przeprojektowany przód, tylne lampy i konsola centralna. Wersje wyposażenia pozostały bez zmian i nadal mamy 3 opcje: S, SE i najbogatszą HSE.

Rok 2016 przynosi kolejny przełom, Discovery V generacji nazywany oficjalnie jako All New Discovery, rzeczywiście jest zupełnie nowy. Premiera odbywa się na targach motoryzacyjnych w Paryżu i jak mówią złośliwi, to dopiero IV generacja Discovery. Pomimo, że auto wydaje się ociężałe, jest o 400kg lżejsze od poprzednika. W opcji dostępne sią m.in. skórzana tapicerka, pneumatyczne zawieszenie, 9 portów USB, lodówka w podłokietniku czy specjalna bransoletka na nadgarstek zamiast tradycyjnego kluczyka, która umożliwia otwieranie i zamykanie auta bez użycia tradycyjnego pilota. Land Roverem Discovery V może podróżować nawet 7 osób, dokupując dwa pełnowymiarowe fotele w trzecim rzędzie. Jest to ostatni w historii Land Rover Discovery produkowany w rodzimych zakładach w brytyjskim Solihull. Pod koniec 2018 roku produkcja została przeniesiona do fabryki w Nitrze na Słowacji.

Range Rover

To gama pojazdów terenowych, luksusowych, produkowanych jako Land Rover model: Range Rover od 1970 roku.

I generacja zadebiutowała 1970 roku, był to pierwszy Land Rover po Serii, który był spartańską, wojskową terenówką. Pomysł na Range Rovera sięga początków marki Land Rover a pierwsze prace rozpoczęły się już w latach 60’.  Model ten miał podobno nazywać się Panthera lub Leopard. Prototyp Range Rovera to słynny dziś VELAR co oznacza Vee Eight LAnd Rover, czyli Land Rover z silnikiem V8. Pierwszy silnik V8 Rover odkupił od Biucka. Tradycyjnie jak każdy Land Rover, model ten zbudowany jest na ramie, początkowo z 3-drzwiowym nadwoziem. W ramach akcji promocyjnej modelu, w 1972 roku, dwa Range Rovery wzięły udział w rajdzie przez obie Ameryki, gdzie nie obyło się bez poważnych awarii. W 1981 roku zadebiutowała wersja 5-drzwiowa.

Pierwsze zmiany w modelu wprowadzono w 1984 roku. Od tej pory wersja trzydrzwiowa stała się modelem podstawowym a pięciodrzwiowa luksusowym. Wraz z pojawieniem się II generacji, zakończono produkcję modelu 5-drzwiowego a model 3-drzwiowy pod nazwą Range Rover Classic był produkowany do lutego 1996 roku.

Range Rover pierwszej generacji jest jedynym pojazdem, który został wystawiony w paryskim Muzeum Luwr jako dzieło sztuki.

W 1994 roku debiutuje generacja II. Model ten nosi symbol P38 i przejdzie do historii jako najbardziej awaryjny Land Rover w dziejach, o jego licznych awariach do dziś krążą legendy. Początkowo były dwie wersje silnikowe 4.0 SE i 4.6 HSE. Później dołączył diesel konstrukcji BMW o pojemności 2,5 l. Druga generacja zbudowana jest na ramie i ma 5-drzwiowe nadwozie. W standardzie mamy elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne o nazwie EAS, czyli Electronic Air Suspension. Był to bardzo luksusowy SUV. Produkowano go do 2002r.

Range Rover III generacji został zaprezentowany po raz pierwszy w 2001 roku. Napędzały go silniki BMW. Standardowo zastosowano zawieszenie niezależne na wszystkie koła, pneumatyczne, regulowane na wysokość. Konstrukcja po raz pierwszy została oparta na nadwoziu samonośnym (pozbawionym ramy). To pierwszy Land Rover, który nie został zbudowany na ramie. W 2005 i 2009 roku auto przeszło facelifting. Drobne zmiany przeprowadzono także w 2006 i 2011 roku. Auto występowało w kilku bardzo luksusowych wersjach: HSE, Vogue, Autobiography.

W 2012 roku debiutuje kolejna odsłona Range Rovera, to już IV generacja. Na targach motoryzacyjnych w Paryżu możemy zobaczyć zupełnie nowe wcielenie flagowego modelu Land Rovera. Aluminiowe nadwozie, które odchudza go o 420kg od poprzednika. Rok później, podążając za trendami, Range Rovera pokazuje nam wersję hybrydową. To już zupełnie inne auto i po raz pierwszy widzimy jaki kierunek rozwoju, tego modelu, Land Rover przyjmie na kolejne lata. Odtąd będzie konkurował z najbardziej luksusowymi autami. Projektanci nastawieni są na komfort pasażera w równym albo nawet większym stopniu. Tylne pełnowymiarowa dwa fotele zamiast kanapy, lodówka, ekrany LCD to tylko niektóre udogodnienia dla podróżujących w drugim rzędzie, ale niewątpliwie nie w drugiej klasie.

Wersje wyposażenia nie pozostawią złudzeń, że mamy do czynienia z klasą premium: Vogue, Autobiography Black czy SV Autobiography.

W 2021 roku swoją premierę ma Range Rover V generacji.

Categories: Land Rover
Loading...